Tájékoztatjuk, hogy a honlapon ún. sütiket (cookie-kat) használunk, amelyeknek célja, hogy anonimizált formában látogatottsági információkat gyűjtsön, valamint elképzelhető, hogy bizonyos szolgáltatások nélkülük nem lennének elérhetőek. Egyes cookie-k amelyet használunk harmadik személyek számára gyűjtenek adatokat, amelyeket arra használnak, hogy olyan reklámokat jelenítsünk meg mi és harmadik személyek, amelyek relevánsak Önnek. A sütikről kapcsolatos részletes tájékoztatás az Adatkezelési Tájékoztatóban talál. A sütiket Ön is bármikor beállíthatja a BEÁLLÍTÁSOK MÓDOSÍTÁSA gombra való kattintással.
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

BND

BND

BND

November 29-én kerül megrendezésre a „Ne vásárolj semmit!” nap, amely egyfajta tiltakozás a reklámok diktálta és társadalmi normává váló túlfogyasztás ellen.

1989-ben néhány kanadai reklám – és marketingszakember megcsömörlött a munkájától és létrehoztak egy Adbusters (Reklámírtók) nevű szervezetet. 1993-ban a fogyasztói kultúra elleni lázadásként találták ki, a „Buy nothing! Day”, azaz „Ne vásárolj semmit!” napot.

"Az emberek soha nem kérdőjelezték meg a fogyasztást. Szeretik azt hinni, hogy ha valamit megvásárolnak, azzal segítik a gazdaságot, de az, hogy ezzel a Földet is mérgezik, soha nem fut át az agyukon" – mondja Kalle Lasn, a Culture Jam című könyv szerzője, az Adbusters magazin társalapítója.

A tudatos vásárlás, mint szemlélet világszerte egyre jobban terjed. Magyarországon a kilencvenes évek végén jelentek meg először a mozgalomhoz köthető események. Hol vicces, hol látványos, hol meghökkentő ötletekkel álltak elő a szervezők, hogy felhívják a figyelmet a túlfogyasztás káros hatásaira. Berlinben például az aktivisták kettévágott bankkártyákat osztogattak és „fogyasztórendőröknek” álcázták magukat, így „dorgálták” meg a bevásárlószatyrokkal sétáló járókelőket. Skóciában összegyűjtötték a feleslegessé vált használati tárgyakat és egy adott helyen „felejtették”. Montrealban pedig nyitottak egy kávézót, ahol két civil szervezet segítségével ingyenessé tették a fogyasztást.

Mindenki másban látja a probléma gyökerét: valaki úgy gondolja, hogy az oktatási rendszer hiányossága okozza. Mások szerint a reklámok tehetnek arról, hogy mindig jobbat és újabbat szeretnénk. Az igazság az, hogy egyik pillanatról a másikra semmi nem fog változni, de ha néhány apróságra odafigyelünk, mint például hagyományos izzó helyett energiatakarékosat használunk vagy mosogatás során nem folyatjuk feleslegesen a vizet már akkor egy lépéssel közelebb kerültünk a környezettudatos életmódhoz.

Tartalomhoz tartozó címkék: környezetvédelem

Keresés